Tydliga Partners

Tydliga råd om placering och försäkring

Tydliga Partners AB, organisationsnummer 556938-7169, är ett helägt dotterbolag till Tydliga.

Tydliga Partners är ett förmedlarbolag som erbjuder kvalificerad rådgivning inom placering & försäkring till dig som kund från ett eller flera försäkringsföretag. 

Bolaget är tillståndspliktigt och står under tillsyn av Finansinspektionen. Verksamheten är styrd av flera olika lagar och föreskrifter, till exempel lagen om försäkringsdistribution, marknadsföringslagen, distansavtalslagen och föreskrifter från Finansinspektionen.

En del av Tydliga

Tydliga Partners AB är helägt bolag av en av Sveriges största  förmedlarorganisationer Tydliga AB som också är en av Sveriges ledande finansiella rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter. Tydliga AB växer kraftigt och tillsammans är vi idag över 400 rådgivare och administratörer på fler än 60 orter runt om i Sverige.

Tillsammans bygger vi marknadens bästa erbjudande åt våra kunder. Genom vår tillhörighet till Tydliga ger det både oss och våra kunder stordriftsfördelar, såsom lägre försäkringsavgifter och ett helhetserbjudande som täcker det mesta inom försäkring, placering och trygghet. 

Tillsammans genererar vi cirka 7 miljarder kronor i premier till spar- och försäkringsbolag.

Starkt kunderbjudande

Genom Tydligas proaktiva arbete med att upphandla förmånliga villkor och avgifter, garanterar vi enastående kvalitet till sina kunder.

Tydliga drar fördel av den omfattande medlemsbasen och medlemmarnas expertis för att förhandla fram de optimala lösningarna med förmånliga villkor och konkurrenskraftiga priser. Tillsammans är vi över 400 medlemmar och innehar vi en fördelaktig förhandlingsposition, vilket ger oss den styrka vi behöver för att främja förändringar som gynnar våra medlemmars kunders intressen.

  • Starka förmåner och villkor
  • Låga kostnader och avgifter
  • Smidig hantering
  • Hög flexibilitet

Trygg regelefterlevnad

Tydliga stödjer oss till i att upprätthålla regelefterlevnad. Genom kontinuerlig utbildning och vägledning säkerställs att våra förmedlare har den nödvändiga kunskapen för att följa alla regelverk.

Tydliga tillhandahåller också anpassade verktyg och dokumentationsstöd för att underlätta korrekt och transparent affärsverksamhet. Genom våra interna granskningsprocesser, riktlinjer och vägledningar hjälper vi medlemmarna att agera i kundernas bästa intresse. Tydliga är dedikerade till att vara en pålitlig partner som underlättar efterlevnad av regelverk för våra medlemmar.

Smarta digitala verktyg

Vi driver finans- och försäkringsbranschen framåt med nyskapande idéer och kundfokuserade lösningar.

På Tydliga Partners är vi passionerade när det gäller att skapa lösningar som gör en verklig skillnad för våra medlemmar och deras kunder. Vi värdesätter våra anställdas insikter, kreativa idéer och erfarenheter genom att aktivt lyssna på dem. Genom att förstå kundernas behov arbetar vi för att tillgodose dem på ett innovativt sätt. Våra digitala verktyg förenklar betydligt annars komplicerade försäkringsprocesser och pensionsadministration för förmedlarbolag, deras kundföretag och individer.

Vi är Tydliga och transparenta

Hållbarhetsarbete

Hållbarhet är inte bara en viktig fråga; det är en grundläggande förutsättning för planetens och människans överlevnad. Hittills har hållbara åtgärder ofta varit frivilliga, antingen på eget initiativ eller genom internationella överenskommelser som Parisavtalet. Men allt eftersom fler inser vikten av att motverka den pågående klimatkrisen, ersätts dessa frivilliga åtgärder av tvingande lagar. Detta påverkar även den finansiella marknaden och vår rådgivning till dig.

Hållbarhet omfattar miljömässiga, sociala och styrningsrelaterade aspekter. En hållbarhetsrisk kan exempelvis vara en miljörelaterad händelse som får en betydande negativ påverkan på värdet av din investering. Hållbarhetsfaktorer inkluderar miljöfrågor, sociala frågor, respekten för mänskliga rättigheter samt bekämpning av korruption och mutor.

För närvarande har vi tyvärr ingen möjlighet att ta hänsyn till negativa effekter av hållbarhetsfaktorer eller att beakta hållbarhetsrisker vid valet av rekommenderade produkter. Men med de nya standarder (taxonomier) som introduceras av EU och harmonisering av hållbarhetsrapportering, kommer vi kunna integrera dessa aspekter i vår rådgivning bättre. Vår ambition är att successivt utveckla vårt arbete med hållbarhet i vår rådgivning.

Vi har en ersättningspolicy som reglerar hur våra anställda får ersättning för sitt arbete. Eftersom vi ännu inte har integrerat hållbarhetsrisker eller negativa effekter av hållbarhetsfaktorer i vår försäkringsdistribution påverkar detta inte vår ersättningspolicy för våra försäkringsförmedlare.

Förmedlarbolag är försäkringsbolagens största distributionskanal. Av dem kan vi således få såväl verktyg, utbildning som ersättning.

Oavsett ersättningsmodell, framgår den i det uppdragsavtal ni skrivit med Tydliga Partners. Under våra uppföljningar är även detta avtal något vi utvärderar löpande tillsammans med er. Ersättningen vi erhåller i förhållande till tiden vi lägger skall alltid vara rimlig och granskas, precis som allt annat vi gör.

Läs gärna mer om de lagar vår verksamhet står under och hur regelefterlevnad kontrolleras under avsnitt Tillstånd och tillsyn.

Provision

Om vi erhåller förmedlingsprovision, redovisas den i såväl dokumentation inför en affär som löpande via vårt internetkontor på er profil. Denna ersättning kan således betala de kostnader vi har för att kunna bistå er.

Arvode

Väljer ni istället ”arvode”, debiterar vi den part som äger lösningarna. Det kan vara en privatperson, ett företag eller en arbetsgivare.

Den verksamhet vi bedriver är styrd av flera olika lagar och föreskrifter, till exempel lagen om försäkringsdistribution, marknadsföringslagen, distansavtalslagen och föreskrifter från Finansinspektionen. Detta följer bland annat av att vi är ett tillståndspliktigt bolag och står under tillsyn av Finansinspektionen. I tillägg är vi även medlemmar i SFM och anslutna till InsureSec med årliga kunskapskontroller.

Kraven som ställs på oss försäkringsförmedlare ger dig som kund ett högt skydd när vi distribuerar försäkringar till dig. Du har även ett skydd genom den ansvarsförsäkring vi enligt lag är skyldiga att inneha. Mer om detta och lite till finns att läsa om i dokumentet Allmän information TP AB nedan.

  1. Allmän information TP AB
  2. Allmänna villkor liv TP
  3. Allmänna villkor sak TP
  4. Lag om försäkringsdistribution

Dataskyddsförordningen – GDPR – innehåller regler om hur personuppgifter får behandlas. Syftet med Dataskyddsförordningen är att skydda den enskildes grundläggande rättigheter och friheter, särskilt deras rätt till skydd av personuppgifter. Reglerna för Dataskyddsförordningen gäller i hela EU och har som ändamål att skapa en enhetlig och likvärdig nivå för skyddet av personuppgifter. Du upplyses om att Bolaget, såsom personuppgiftsansvarig, behandlar dina personuppgifter. För mer information hänvisas till Bolagets integritetspolicy och du får gärna kontakta oss om du har frågor eller vill använda dina rättigheter enligt lag.

Tydliga Partners integritetspolicy

Om du som kund är missnöjd och vill framföra ett klagomål gällande distribution och/eller rådgivning av försäkring ska detta göras skriftligen till Bolagets klagomålsansvarig. Klagomål besvaras och utreds så snart som möjligt. Kan Bolaget inte besvara ditt ärende inom 14 dagar från det att ärendet inkommit, kommer Bolaget meddela dig och förklara orsaken till detta. Samtidigt ges du även information om den fortsatta handläggningen av ditt ärende och när du kan förvänta dig ett svar.

Du som konsument kan få vägledning och hjälp hos:

Du har även möjlighet att få din tvist prövad av Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se.

Klagomålsansvarig
Tydliga AB
Klagomålsansvarig, Fredrik Nilsson
Bergsbovägen 11, 191 35 Sollentuna

 

Intresserad av att bli en del av tydliga Partners?

Kontakta oss

Tydliga Partners AB - Här får kunderna tydliga råd om placering och försäkring